Πέμπτη 14 Ιουλίου 2011

Νέα βόμβα για τα σκουπίδια της Αττικής

Στον αέρα βρίσκεται η προγραμματική σύμβαση μεταξύ του ΕΣΔΚΝΑ και της Αποκεντρωμένης διοίκησης για την κατασκευή των τεσσάρων εργοστασίων διαχείρισης απορριμμάτων και των συνοδευτικών έργων ΧΥΤΥ σε Κερατέα και Γραμματικό.

Αντικείμενο της επίμαχης προγραμματικής σύμβασης ήταν η διενέργεια δημόσιου διεθνή διαγωνισμού για την ολοκλήρωση του Περιφερειακού Σχεδιασμού με την κατασκευή εργοστασίων ανακύκλωσης απορριμμάτων.

Η λειτουργία των μονάδων επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων προηγείται της κατασκευής των προγραμματισμένων Χώρων Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ) στον νομό Αττικής. Κατά συνέπεια, με την απόφαση αυτή του Ελεγκτικού Συνεδρίου μπλοκάρει προσωρινά (εκτός των τεσσάρων εργοστασίων ανακύκλωσης απορριμμάτων) και η κατασκευή των ΧΥΤΥ στο Γραμματικό και την Κερατέα.

«Θα μελετήσουμε την απόφαση αλλά δεν πιστεύουμε ότι θα υπάρξει πρόβλημα καθώς θα δώσουμε συμπληρωματικά στοιχεία στο Ελεγκτικό Συνέδριο» αναφέρει στο protοthema.gr o ΓΓ Αποκεντρωμένης Διοίκησης κ. Ηλίας Λιακόπουλος.

Στο Ελεγκτικό Συνέδριο προσέφυγε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΠΟΕ-ΟΤΑ) ζητώντας να ανακληθεί η υπ' αριθμ. 1/2011 πράξη του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου με την οποία κρίθηκε ότι «δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής και του ΕΣΔΚΝΑ για την κατασκευή των τεσσάρων εργοστασίων επεξεργασίας απορριμμάτων».

Έκριναν ότι οι όροι της επίμαχης προγραμματικής σύμβασης ως προς τον προϋπολογισμό και το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσής της είναι αόριστοι.

Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι «αναφορικά με τον προϋπολογισμό της σύμβασης, περιλαμβάνεται ένα συνολικό ποσό, πλην όμως δεν προσδιορίζεται ειδικότερα πώς κατανέμεται το ποσό αυτό για την εκτέλεση των επιμέρους έργων.

Επιπλέον, δεν υπάρχει σαφής και ορισμένη πρόβλεψη για τον τρόπο διασφάλισης και εξοικονόμησης των αναγκαίων πόρων, παρά μόνο μία γενικόλογη διατύπωση ότι η Αποκεντρωμένη Διοίκηση θα υποβάλει αιτήσεις στους φορείς χρηματοδότησης, οι οποίοι επίσης δεν προσδιορίζονται, ανάλογα με το χρηματοδοτικό σχήμα που θα επιλεγεί στο μέλλον, ενώ αυτό θα έπρεπε ήδη να έχει καθοριστεί».

Επιπλέον, «στην προγραμματική σύμβαση δεν υφίσταται ούτε καν ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα των αναλαμβανόμενων από τα συμβαλλόμενα μέρη δράσεων, υπό την έννοια του χρονικού προσδιορισμού της σταδιακής υλοποίησης των έργων, η κατασκευή των οποίων προβλέπεται με τη σύμβαση, έτσι ώστε να μην μπορεί να διαπιστωθεί αν η προβλεπόμενη διάρκεια της σύμβασης είναι επαρκής για την κατασκευή των έργων αυτών».

Αναφέρεται μόνο -συνεχίζει η δικαστική απόφαση- «η διάρκεια της σύμβασης και ο χρόνος εκτέλεσης των έργων, ο οποίος, όμως, αφορά στη διαδικασία εκτέλεσης των μεταγενέστερων εκτελεστικών της προγραμματικής συμβάσεων, με συνέπεια να μην πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 100 Ν. 3852/2010».

Οι δικαστές αποφάνθηκαν ότι δεν ήταν νόμιμη η σύνθεση της εκτελεστικής επιτροπής του ΕΣΔΚΝΑ, καθώς σε αυτήν συμμετείχαν αναπληρωματικά μέλη, αντί των τακτικών, χωρίς παράλληλα να αποδεικνύεται κατά τρόπο αναμφίβολο, ότι τα απόντα τακτικά μέλη κλήθηκαν να παραστούν ή ότι συνέτρεχε κάποιος νόμιμος λόγος, που δεν ήταν απαραίτητη η πρόσκλησή τους.