To βαθύ τραύμα της Κερατέας, ξύνει η απόφαση της κυβέρνησης να μοιράσει την τράπουλα στην αγορά των απορριμμάτων, απευθύνοντας διεθνή πρόσκληση ενδιαφέροντος για την κατασκευή των τεσσάρων εργοστασίων επεξεργασίας σκουπιδιών στην Αττική.
Το σχέδιο του υπουργού Περιβάλλοντος κ. Γιώργου Παπακωνσταντίνου που συντονίζεται από τον έμπειρο στην αυτοδιοίκηση υφυπουργό Εσωτερικών κ. Πάρη Κουκουλόπουλο, και την αρμόδια διυπουργική επιτροπή υπό τον κ. Θεόδωρο Πάγκαλο είναι να «σφυγομετρήσουν» σε δύσκολους καιρούς τα αντανακλαστικά της αγοράς και να προσελκύσουν εγχώριους και διεθνείς παίκτες σε μια αγορά που μετριοπαθείς εκτιμήσεις ανεβάζουν το τζίρο της τα επόμενα σε χρόνια σε άνω των 2 δις. ευρώ.
Όλη αυτή η προετοιμασία όμως βάζει ξανά στο κάδρο των απορριμμάτων την υπόθεση της Κερατέας, στην οποία σχεδιάζεται μία από τις τέσσερις μονάδες που επί μήνες «φρακάρει» τον σχεδιασμό για μόνιμες λύσεις απορριμμάτων στην Αττική και καθιστά επιτακτική την επίλυσή της με όποιο κόστος.
Το νήμα της πολιτείας με τους τοπικούς φορείς που κόμισαν από αστείες προτάσεις για την χωροθέτηση του ΧΥΤΥ (βλέπε το βιοτεχνικό πάρκο Κερατέας, δίπλα στις τυροκομικές μονάδες!) μέχρι πιο σοβαρές όπως την παλιά χωματερή της περιοχής, σταμάτησαν στην Τίνα Μπιρμπίλη και δείχνουν να οδηγούν σε μονόδρομο.
Είτε γιατί η προτεινόμενη λύση βρίσκεται κοντά στο δρόμο προκαλώντας νέες αντιδράσεις είτε γιατί θα απαιτήσει νέο κύκλο αδειοδοτήσεων που η κυβέρνηση δεν έχει την πολυτέλεια να περιμένει. Ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος έπεσε με τα μούρα στα αυθαίρετα και άφησε πίσω το θέμα των σκουπιδιών αν και γνωρίζει ότι τα περιθώρια στενεύουν επικίνδυνα.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι τις επόμενες μέρες θα ξεκινήσει ένα νέο κύκλο επαφών ώστε το αργότερο μέσα στο φθινόπωρο να έχει οριστικοποιηθεί το πλάνο για την Κερατέα. Όλα τα σενάρια είναι στο τραπέζι αλλά στο υπουργείο Περιβάλλοντος φαίνεται να κλείνουν περισσότερο στην λύση της παλιάς θέσης στο Οβριόκαστρο αλλά με νέα δεδομένα.
Τα δεδομένα αυτά δεν είναι άλλα από το δραστικό «κόντεμα» της έκτασης, που με βάση το αρχικό σενάριο θα καταλάμβανε χώρο 540 στρεμμάτων, σχέδιο που έχει παρουσιαστεί στους τοπικούς φορείς και στο παρελθόν αλλά χωρίς να υπάρξει συμφωνία. Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι με τον περιορισμό της έκτασης θα προστατευτεί και ο αρχαιολογικός χώρος της περιοχής.
Είναι ένα βήμα που προς το παρόν είναι αβέβαιο εάν θα γίνει αποδεκτό καθώς από τις προηγούμενες διαπραγματεύσεις (σ.σ προ του ανασχηματισμού) η μόνη συνεννόηση με τους τοπικούς φορείς ήταν ότι τα σκουπίδια που θα καταλήγουν στο ΧΥΤΥ δεν θα υπερβαίνουν τους 80.000 τόνους.
Η λύση του σταυρολέξου δεν θα είναι εύκολη. Και όσοι πιστεύουν ότι τέσσερις μήνες σφοδρών συγκρούσεων στην Κερατέα έχουν ξεχαστεί μάλλον έχουν λησμονήσει πως σκέφτεται ο κόσμος εκεί.
Η επιμονή της πολιτείας στον περιφερειακό σχεδιασμό φαντάζει πάντως ως η μόνη άμεση και γρήγορη λύση για να τρέξουν τα έργα χωρίς φυσικά να υποτιμάται το κοινωνικό κόστος. Στο μεταξύ, τα 12 εκατ. ευρώ που ήταν η χρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής για το έργο έχουν κάνει φτερά και επομένως η κυβέρνηση θα πρέπει να αναζητήσει νέες πηγές χρηματοδότησης.
«Δεν θα είναι δύσκολο να βρεθούν κονδύλια από άλλα προγράμματα» υποστηρίζουν κυβερνητικά στελέχη, αρκεί όπως λένε να συμφωνηθεί που θα γίνει το έργο.
Το σχέδιο του υπουργού Περιβάλλοντος κ. Γιώργου Παπακωνσταντίνου που συντονίζεται από τον έμπειρο στην αυτοδιοίκηση υφυπουργό Εσωτερικών κ. Πάρη Κουκουλόπουλο, και την αρμόδια διυπουργική επιτροπή υπό τον κ. Θεόδωρο Πάγκαλο είναι να «σφυγομετρήσουν» σε δύσκολους καιρούς τα αντανακλαστικά της αγοράς και να προσελκύσουν εγχώριους και διεθνείς παίκτες σε μια αγορά που μετριοπαθείς εκτιμήσεις ανεβάζουν το τζίρο της τα επόμενα σε χρόνια σε άνω των 2 δις. ευρώ.
Όλη αυτή η προετοιμασία όμως βάζει ξανά στο κάδρο των απορριμμάτων την υπόθεση της Κερατέας, στην οποία σχεδιάζεται μία από τις τέσσερις μονάδες που επί μήνες «φρακάρει» τον σχεδιασμό για μόνιμες λύσεις απορριμμάτων στην Αττική και καθιστά επιτακτική την επίλυσή της με όποιο κόστος.
Το νήμα της πολιτείας με τους τοπικούς φορείς που κόμισαν από αστείες προτάσεις για την χωροθέτηση του ΧΥΤΥ (βλέπε το βιοτεχνικό πάρκο Κερατέας, δίπλα στις τυροκομικές μονάδες!) μέχρι πιο σοβαρές όπως την παλιά χωματερή της περιοχής, σταμάτησαν στην Τίνα Μπιρμπίλη και δείχνουν να οδηγούν σε μονόδρομο.
Είτε γιατί η προτεινόμενη λύση βρίσκεται κοντά στο δρόμο προκαλώντας νέες αντιδράσεις είτε γιατί θα απαιτήσει νέο κύκλο αδειοδοτήσεων που η κυβέρνηση δεν έχει την πολυτέλεια να περιμένει. Ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος έπεσε με τα μούρα στα αυθαίρετα και άφησε πίσω το θέμα των σκουπιδιών αν και γνωρίζει ότι τα περιθώρια στενεύουν επικίνδυνα.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι τις επόμενες μέρες θα ξεκινήσει ένα νέο κύκλο επαφών ώστε το αργότερο μέσα στο φθινόπωρο να έχει οριστικοποιηθεί το πλάνο για την Κερατέα. Όλα τα σενάρια είναι στο τραπέζι αλλά στο υπουργείο Περιβάλλοντος φαίνεται να κλείνουν περισσότερο στην λύση της παλιάς θέσης στο Οβριόκαστρο αλλά με νέα δεδομένα.
Τα δεδομένα αυτά δεν είναι άλλα από το δραστικό «κόντεμα» της έκτασης, που με βάση το αρχικό σενάριο θα καταλάμβανε χώρο 540 στρεμμάτων, σχέδιο που έχει παρουσιαστεί στους τοπικούς φορείς και στο παρελθόν αλλά χωρίς να υπάρξει συμφωνία. Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι με τον περιορισμό της έκτασης θα προστατευτεί και ο αρχαιολογικός χώρος της περιοχής.
Είναι ένα βήμα που προς το παρόν είναι αβέβαιο εάν θα γίνει αποδεκτό καθώς από τις προηγούμενες διαπραγματεύσεις (σ.σ προ του ανασχηματισμού) η μόνη συνεννόηση με τους τοπικούς φορείς ήταν ότι τα σκουπίδια που θα καταλήγουν στο ΧΥΤΥ δεν θα υπερβαίνουν τους 80.000 τόνους.
Η λύση του σταυρολέξου δεν θα είναι εύκολη. Και όσοι πιστεύουν ότι τέσσερις μήνες σφοδρών συγκρούσεων στην Κερατέα έχουν ξεχαστεί μάλλον έχουν λησμονήσει πως σκέφτεται ο κόσμος εκεί.
Η επιμονή της πολιτείας στον περιφερειακό σχεδιασμό φαντάζει πάντως ως η μόνη άμεση και γρήγορη λύση για να τρέξουν τα έργα χωρίς φυσικά να υποτιμάται το κοινωνικό κόστος. Στο μεταξύ, τα 12 εκατ. ευρώ που ήταν η χρηματοδότηση από το Ταμείο Συνοχής για το έργο έχουν κάνει φτερά και επομένως η κυβέρνηση θα πρέπει να αναζητήσει νέες πηγές χρηματοδότησης.
«Δεν θα είναι δύσκολο να βρεθούν κονδύλια από άλλα προγράμματα» υποστηρίζουν κυβερνητικά στελέχη, αρκεί όπως λένε να συμφωνηθεί που θα γίνει το έργο.