Του Φώτη Φωτεινού
Το «διαμάντι» της Hochtief αποτελεί το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος». Το αεροδρόμιο των Σπάτων αποτελεί την πλέον κερδοφόρα δραστηριότητα της Hochtief στο τομέα των αεροδρομίων.
Αυτό, διότι τα έσοδα και κέρδη που λαμβάνει από το «Ελ. Βενιζέλος» υπερτερούν από τα αντίστοιχα των αεροδρομίων της Βουδαπέστης, του Ντίσελντορφ, του Αμβούργου και των Τιράνων.
Στα ανωτέρω αεροδρόμια, η Hochtief κατέχει ποσοστό μεταξύ του 30% ως και 49%.
Η γερμανική εταιρεία συμμετέχει και στη διαχείριση του αεροδρομίου του Σίδνευ, αλλά εκεί το ποσοστό της μόλις που υπερβαίνει το 12%.
Τα Σπάτα αποτέλεσαν το πρώτο «παιδί» της Hochtief στο τομέα των αεροδρομίων.
Μάλιστα, το επιτυχές εγχείρημα της Αθήνας ώθησε τη γερμανική εταιρεία στην επέκταση των δραστηριοτήτων της στο Ντίσελντορφ, τη Βουδαπέστη, το Αμβούργο και τα Τίρανα.
Από την πώληση των παραπάνω συμμετοχών, η εταιρεία ευελπιστεί να αντλήσει περί τα 1,6 δισ. ευρώ. Ανάμεσα στους πιθανούς αγοραστές συγκαταλέγονται ο γαλλικός κατασκευαστικός όμιλος Vinci, το fund Global Infrastructure Partners, η Fraport και το σιγκαπουριανό αεροδρόμιο Changi.
Τα Σπάτα, με έσοδα 406 εκατ. και λειτουργικά κέρδη 280 εκατ., αποτελούν τo μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο της Hochtief στον τομέα των αεροδρομίων. Ενδεικτικό είναι ότι, ως και το 2010, ο ΔΑΑ είχε διανείμει μέρισμα 755 εκατ. στο ελληνικό Δημόσιο και 250 εκατ. στους ιδιώτες μετόχους του.
Την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου των Σπάτων, η οποία μπορεί να διαχειρίζεται και να εκμεταλλεύεται το αεροδρόμιο ως τον Ιούνιο του 2026, αποτελούν το ελληνικό Δημόσιο με ποσοστό 55%, η Hochtief με 40% και η οικογένεια Κοπελούζου με 5%.
Έτος 2010 | Αθήνα | Βουδα- πέστη | Ντίσελντορφ | Αμβούργο | Τίρανα | Σίδνευ |
Έσοδα (σε εκατ.) | 406,4 | 160,9 | 338,5 | 248,6 | 29,8 | 943 |
ΕΒΙΤDΑ (σε εκατ.) | 278,4 | 104,7 | 119,1 | 89,3 | ΜΔ | 773 |
Επιβάτες σε εκατ. | 15,4 | 8,2 | 19,0 | 13,0 | 1,5 | 35,6 |
Συνολικό ποσοστό Hochtief (%) | 40 | 37,25 | 30 | 49 | 47 | 12,11 |
Λήξη περιόδου παραχώρησης | 2026 | 2080 | Αορίστου χρόνου | Αορίστου χρόνου | 2025 | 2097 |
Πηγή: Hochtief Concessions
Στάσιμες οι νέες επενδύσεις
Ως τα τέλη του έτους, η ελληνική κυβέρνηση φιλοδοξεί ότι θα έχει προχωρήσει στην ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης.
Αν και από στελέχη του αεροδρομίου εκφράζεται η πεποίθηση ότι «δεν επηρεάζεται η διαδικασία από την πρόθεση αποεπένδυσης της Hochtief», εγείρονται εύλογες απορίες.
Δεν είναι και το πλέον σύνηθες να διαπραγματεύεσαι με κάποιον την ανανέωση μιας σύμβασης παραχώρησης, ζητώντας του 200-300 εκατ., όταν ο ίδιος έχει εκδηλώσει την πρόθεση να αποχωρήσει. Εκτός κι αν η Hochtief έχει έτοιμη τη διάδοχη κατάσταση.
Από την ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης, το Δημόσιο προσδοκά μεταξύ 200-300 εκατ. ευρώ. Το 2012, σύμφωνα με το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, το Δημόσιο θα μειώσει τη συμμετοχή στο «Ελ. Βενιζέλος» ως και 21%, έναντι 55% που κατέχει σήμερα.
Πέρσι, το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» σημείωσε λειτουργικά έσοδα 356 εκατ. ευρώ, έναντι 457 εκατ. το 2009, ενώ τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν στα 158 εκατ. ευρώ, έναντι 264 εκατ. ευρώ το 2009
Η σημαντική κάμψη των εσόδων και των κερδών, σε επίπεδα άνω του 20%, ανάγκασε το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» να επαναπροσδιορίσει το επενδυτικό του πλάνο.
Λαμβάνοντας υπ’ όψιν την κατάσταση των λειτουργιών και της αγοράς, ο ΔΑΑ αποφάσισε να μην προχωρήσει, επί του παρόντος, στο έργο βελτιστοποίησης του δορυφορικού αεροσταθμού. Αβέβαιη κρίνεται και η κατασκευή ενός νέου πολυώροφου σταθμού πάρκινγκ. Η μόνη επένδυση που θεωρείται σίγουρη είναι η κατασκευή φωτοβολταϊκού πάρκου, ισχύος 8,05 MWp.