Τρίτη 21 Ιουνίου 2011

Η Αθήνα πάει... Σπάτα...άρθρο 11 χρόνια πρίν

Μια καινούργια πόλη δημιουργείται γύρω από τον νέο αερολιμένα, ο οποίος δίνει τον τόνο για την ανάπτυξη της περιοχής

Εμπορικά κέντρα, ξενοδοχεία, νέες χωροθετήσεις αυξάνουν τις αξίες γης και τον ρυθμό ζωής. Αλλαγές σηματοδοτούνται σε όλο το Λεκανοπέδιο
Τα Μεσόγεια... απογειώνονται. Από αγροτική περιοχή που ήταν μέχρι πρότινος, μετατρέπονται σε πόλη και μάλιστα μεγαλούπολη. Νέες δραστηριότητες χωροθετούνται σε όλη την περιοχή των Μεσογείων σε μια μεγάλη ακτίνα γύρω από το νέο διεθνές αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» των Σπάτων, το οποίο αποτελεί το σημείο αναφοράς της όλης ανάπτυξης της περιοχής. Τα επόμενα χρόνια ­ όλα δείχνουν ότι ­ η Αθήνα θα... πάει Σπάτα. Σ' αυτό θα συμβάλουν οι νέοι οδικοί άξονες, όπως η Αττική οδός, τα νέα μέσα μεταφοράς, όπως ο προαστιακός σιδηρόδρομος και το μετρό, η αναβάθμιση των υπαρχόντων οδικών αξόνων Μεσογείων και Κηφισιάς, καθώς και η επικείμενη τέλεση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, με όλα τα νέα έργα που συνεπάγονται. 

Η περιοχή των Μεσογείων ­ σύμφωνα με τη μελέτη που εκπονήθηκε από το Ινστιτούτο Περιφερειακής Ανάπτυξης του Παντείου Πανεπιστημίου σε συνεργασία με τον Οργανισμό Αθήνας για λογαριασμό του ΥΠΕΧΩΔΕ ­ αναμένεται να δεχθεί τεράστιες αναπτυξιακές πιέσεις τα επόμενα χρόνια. Ο πληθυσμός της περιοχής υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί εκρηκτικά και από 70.000 που είναι σήμερα θα εκτιναχθεί στα 350.000-400.000 άτομα.
Η ανάπτυξη των Μεσογείων θεωρείται δεδομένη καθώς προγραμματίζονται ­ εκτός από τις δραστηριότητες στον κυρίως χώρο του αεροδρομίου ­ πρόσθετα εμπορικά κέντρα, ξενοδοχεία και άλλες δραστηριότητες.
Στόχος του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι αυτή η ανάπτυξη να γίνει με προγραμματισμό και σεβασμό προς το περιβάλλον. Προς την κατεύθυνση αυτή επίκειται η έκδοση προεδρικού διατάγματος, το οποίο θα βασίζεται στη μελέτη που προαναφέρθηκε, για τη διαμόρφωση της όλης περιοχής των Μεσογείων ώστε να μην υπάρξει άναρχη ανάπτυξη.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό:
Αυξάνονται οι περιοχές εντός σχεδίου από 17.400 στρέμματα που είναι σήμερα σε 32.700 στρέμματα στην περιοχή των Μεσογείων.
Ειδικότερα, οι νέες εντάξεις στο σχέδιο πόλεως κατανέμονται ως εξής:
* Ανθούσα: από 800 στρέμμ. σε 1.200 στρέμμ.
* Γλυκά Νερά: από 1.700 στρέμμ. σε 2.700 στρέμμ.
* Κορωπί: από 2.700 στρέμμ. σε 6.500 στρέμμ.
* Παιανία: από 2.700 στρέμμ. σε 5.400 στρέμμ.
* Πικέρμι: από 500 στρέμμ. σε 4.500 στρέμμ.
* Ραφήνα: από 5.000 στρέμμ. σε 6.500 στρέμμ.
* Σπάτα: από 2.000 στρέμμ. σε 7.500 στρέμμ.
* Για τη Λούτσα και το Μαρκόπουλο συντάσσονται ειδικές μελέτες για Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου (ΖΟΕ).
Σύμφωνα με τις ολοκληρωμένες μελέτες που θα θεσμοθετηθούν με το υπό έκδοση ΠΔ, χωροθετούνται:
* Ειδικά ανεπτυγμένα διευθετημένα επιχειρησιακά κέντρα στις περιοχές Γέρακας, Ανθούσα και Παλλήνη, όπου θα υπάρχει έδρα νομαρχίας.
* Πολιτιστικές δραστηριότητες και Τεχνολογικά Κέντρα στους δήμους Γλυκών Νερών και Παιανίας.
* Περιφερειακό νοσοκομείο στο Πικέρμι.
* Περιφερειακό αθλητικό κέντρο στα Σπάτα, καθώς και οργανωμένοι χώροι μεταποιητικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
* Αττικό Μουσείο, Αττικό Πάρκο και υπηρεσίες του ΕΟΤ στον Δήμο Μαρκόπουλου.
* Πρόσθετες διοικητικές υπηρεσίες στο Κορωπί.
Περιοχές μόνιμης κατοικίας χαρακτηρίζονται:
* Η ενδιάμεση ζώνη Γέρακας προς Πεντέλη
* Η ζώνη Παιανία προς Παλλήνη
* Η ζώνη Κορωπί προς Παιανία
* Η περιοχή του Δήμου Μαρκόπουλου προς Πόρτο Ράφτη και προς την περιοχή Μερέντα
* Η ζώνη από Καλύβια προς Μαρκόπουλο και προς Κορωπί
* Από Σπάτα προς Παλλήνη και Λούτσα
* Από Κουβαρά προς Καλύβια.
Περιοχές παραθεριστικής κατοικίας χαρακτηρίζονται:
* Ολη η παράκτια ζώνη από Ραφήνα ως Λούτσα, Μαρκόπουλο και Πόρτο Ράφτη.
* Τμήμα μεταξύ της Παλλήνης και του Πικερμίου στις υπώρειες της Πεντέλης.
Οι δοκιμαστικές πτήσεις, ο διαγωνισμός για τα καταστήματα και τα έργα υποδομής που απαιτούνται Σημείο αναφοράς το αεροδρόμιο
Τον Μάρτιο του 2001 θα αρχίσει η κανονική λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Σπάτα. Ηδη άρχισαν οι δοκιμαστικές πτήσεις και αναμένεται να κατακυρωθεί ο διαγωνισμός για την εκμετάλλευση των περίπου 50 καταστημάτων μέσα στον χώρο του αεροδρομίου. Τα καταστήματα αυτά θα λειτουργούν ως εμπορικό κέντρο και για την ευρύτερη περιοχή, ενώ πολλές εμπορικές δραστηριότητες προγραμματίζεται να αναπτυχθούν γύρω από το νέο αεροδρόμιο. Ως το φθινόπωρο θα ολοκληρωθεί και η κατασκευή του ξενοδοχείου μέσα στον χώρο του αεροδρομίου. Υπολογίζεται ότι πέραν των 16 εκατ. ταξιδιωτών το νέο αεροδρόμιο θα λειτουργήσει ως πόλος έλξης και για απλούς επισκέπτες.
Διαφόρων ειδών καταστήματα θα προσφέρουν ευρύτατη ποικιλία αγαθών, όπως η κλασική συλλογή αφορολογήτων ειδών, βιβλιοπωλεία και περίπτερα, καταστήματα δώρων, καταστήματα ρούχων, εξειδικευμένα καταστήματα, εστιατόρια πολυτελείας, μπαρ και καφενεία, αλλά και γωνιές για φαγητό με εστιατόρια αυτεξυπηρέτησης.
Ακόμη, γύρω από το αεροδρόμιο προγραμματίζονται ξενοδοχεία, δραστηριότητες ψυχαγωγίας, πάρκα διασκέδασης, εμπορικά κέντρα, συνεδριακά-εκθεσιακά κέντρα, κτίρια γραφείων, εγκαταστάσεις cargo, τροφοδοσίας και ταχυδρομικών υπηρεσιών.
Μέσα στον κυρίως χώρο του αεροδρομίου αλλά και στη ζώνη επιρροής που το περιβάλλει, η εταιρεία Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών ΑΕ προγραμματίζει κάποιες δραστηριότητες με στόχο να έχει έσοδα από πολλές πλευρές εκτός από το κυρίως έργο του αεροδρομίου.
Ως την έναρξη λειτουργίας του νέου αεροδρομίου η Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών, εταιρεία στην οποία το ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 55% των μετοχών, θα εκχωρήσει 20 έργα, συνάπτοντας 30-40 συμβάσεις για την ανάπτυξη της απαραίτητης υποδομής λειτουργίας του νέου αεροδρομίου, αλλά και για να αποκομίσει πρόσθετα κέρδη με εμπορικές δραστηριότητες. Η ημικρατική εταιρεία θα αναπτύξει δραστηριότητες real estate καθώς σκοπεύει να δραστηριοποιηθεί στην ανάπτυξη ακινήτων εκτός του κυρίως αεροδρομίου.
Ειδικότερα, μέσα στον χώρο του αεροδρομίου και γύρω από αυτόν θα δημιουργηθούν:
* Εμπορικό κέντρο μέσα στο αεροδρόμιο περίπου 60 καταστημάτων, στα οποία περιλαμβάνονται και τα 5-6 καταστήματα των ΚΑΕ.
* Εστιατόρια
* Χώρος στάθμευσης 3.200 αυτοκινήτων, του οποίου η εκμετάλλευση θα ανατεθεί σε άλλη εταιρεία.
* Ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων της αλυσίδας Sofitel.
* Εμπορικό κέντρο εκτός του κυρίως αεροδρομίου για ευρύτερη χρήση του κοινού.
* Συγκρότημα πολλών κινηματογράφων, επίσης εκτός του κυρίως αεροδρομίου.
Παράλληλα ο χώρος που σήμερα αποτελεί εργοτάξιο και «γυμνό» τοπίο θα φυτευθεί με 2.500.000 φυτά και δέντρα, τα οποία θα βοηθήσουν αφενός στο να περιορισθούν οι άνεμοι στο αεροδρόμιο και αφετέρου στο να εξωραϊσθεί ο περιβάλλων χώρος.
Η «Ανανόβα» και... η απογείωση τιμών
Νέες, σύγχρονες μέθοδοι λειτουργίας εισάγονται στο αεροδρόμιο Σπάτων, με κυριότερη αυτή των αναγγελιών πτήσεων: η φωνή που θα ακούγεται από τα 3.500 μεγάφωνα του νέου αεροδρομίου θα είναι γυναικεία, αλλά θα προέρχεται από κομπιούτερ, δηλαδή θα είναι μια «Ανανόβα»!
Οι γενικές δοκιμές όλων των εγκαταστάσεων του νέου αεροδρομίου θα αρχίσουν στο τέλος Σεπτεμβρίου. Ως τώρα η πρόοδος των εργασιών είναι σύμφωνη με το συνολικό χρονοδιάγραμμα και συμβατή με τις προκαθορισμένες ημερομηνίες. Οι εργασίες σε μερικά από τα πιο σημαντικά κτίρια και εγκαταστάσεις έχουν προχωρήσει σε ικανοποιητικό βαθμό. Η συνολική πρόοδος ως σήμερα είναι της τάξεως του 93,12%.
Ο εκσυγχρονισμός που φέρνει η λειτουργία του νέου αεροδρομίου συνδυάζεται με απογείωση των τιμών αγοράς γης σε όλη σχεδόν την περιοχή των Μεσογείων, ενώ έκρηξη τιμών σημειώνεται και στα ακίνητα επί των κεντρικών λεωφόρων που οδηγούν στα Μεσόγεια. Ηδη παρατηρούνται σημαντικές αυξήσεις τιμών στα ακίνητα επί των λεωφόρων Μεσογείων και Κηφισιάς, ενώ εκατέρωθεν της Αττικής οδού οι τιμές... απογειώθηκαν.
Οπως εκτιμούν οι κτηματομεσίτες της περιοχής Μεσογείων, η λειτουργία του νέου αεροδρομίου θα οδηγήσει σε αλματώδη αύξηση του πληθυσμού της περιοχής και τα επόμενα χρόνια η ζήτηση ακινήτων θα αυξηθεί σημαντικά τόσο από ιδιώτες όσο και από εταιρείες. Η αύξηση του πληθυσμού υπολογίζεται ότι θα οδηγήσει στη δημιουργία πολλών εμπορικών κέντρων. Ως γρήγορα αναπτυσσόμενες περιοχές αναφέρονται οι εξής: Γλυκά Νερά, Πικέρμι, Παλλήνη, Γέρακας, Σπάτα, Μάτι, Ραφήνα, Νέα Μάκρη, Πόρτο Ράφτη και Μαρκόπουλο ­ σε συνδυασμό μάλιστα με την εκεί μεταφορά του Ιπποδρόμου.
Ιδιαίτερα η Ραφήνα, με την προοπτική να εξυπηρετείται από την Αττική οδό και τον προαστιακό σιδηρόδρομο, προγραμματίζεται να εξελιχθεί στο δεύτερο λιμάνι της Αττικής μετά τον Πειραιά, ενώ σε μεγάλο λιμάνι εξελίσσεται και το Λαύριο.
Επίσης μεγάλη ανάπτυξη αναμένεται και στην περιοχή της Αγίας Παρασκευής, όπου ιδιώτες και εταιρείες αναζητούν ακίνητα.
Στην πρώτη φάση λειτουργίας του νέου αεροδρομίου θα διακινούνται περισσότεροι από 10 εκατ. επιβάτες ετησίως, ενώ περί τους 20.000 θα είναι οι άμεσα ή έμμεσα εργαζόμενοι. Οι μετακινήσεις τους θα γίνονται στο μέλλον με προαστιακό σιδηρόδρομο, με μετρό, με νέους οδικούς άξονες. Στην αρχή, βασική πρόσβαση προς το αεροδρόμιο Σπάτων παραμένει η ήδη κορεσμένη λεωφόρος Μεσογείων, στην οποία κυκλοφορούν ανά ώρα αιχμής και ανά κατεύθυνση 4.000 αυτοκίνητα. Τα περιθώρια επιπλέον φόρτισης της λεωφόρου Μεσογείων θεωρούνται ανύπαρκτα από τους συγκοινωνιολόγους.