Δευτέρα 2 Απριλίου 2012

SOS ΣΗΜΕΡΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΛ ΣΤΙΣ 8.00μμ ΟΛΟΙ ΝΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΚΕΙ!!!!!!!!

ΘΕΜΑ: Συζήτηση και λήψη σχετικών αποφάσεων για την αντιμετώπιση του αποχετευτικού ζητήματος του ενιαίου πλέον Δήμου ΣΠΑΤΩΝ – ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ.

Ένα και πλέον χρόνο μετά την ανάληψη των ευθυνών Διοίκησης του ενιαίου Δήμου Σπάτων – Αρτέμιδος, απ’ την σημερινή Δημοτική Αρχή, θα πρέπει υπεύθυνα και αποφασιστικά να προχωρήσουμε στην λήψη οριστικών αποφάσεων για την αντιμετώπιση του αποχετευτικού ζητήματος, ζητήματος πρώτης προτεραιότητας για τους κατοίκους του Δήμου και ζωτικής σημασία για την ανάπτυξη της περιοχής μας.


Επί ένα έτος περίπου συστηματικά και ακατάπαυστα εξετάσαμε το εν λόγω θέμα προσεγγίζοντας σε βάθος όλες τις παραμέτρους που το συνθέτουν:

ü Συζητήσαμε πριν απ’ όλους με τους φορείς της κοινωνίας και τους εκπροσώπους τους
ü Συζητήσαμε σε ειδικές συνεδρίες στα αιρετά όργανα του Δήμου μας ( Δημοτικό Συμβούλιο, Τοπικά συμβούλια, Επιτροπή Διαβούλευσης, Εκτελεστική Επιτροπή)
ü Εξαντλήσαμε τις συζητήσεις με ειδικούς επιστήμονες και εξειδικευμένους τεχνικούς συμβούλους
ü Αμέτρητες ήταν οι συναντήσεις, που έγιναν με την ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ, την ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΤΤΙΚΗΣ , την ΕΥΔΑΠ
ü Σε υπουργικό επίπεδο συναντηθήκαμε με τους ΥΠΕΚΑ κα Μπιρμπίλη και κ. Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ και τον προσφάτως ορισθέντα Υπουργό Δικτύων κ. Μ. ΒΟΡΙΔΗ
Σ’ όλο αυτόν τον μεγάλο κύκλο του διαλόγου και της διαβούλευσης, αφετηρία και βάση της επιχειρηματολογίας μας ήταν: Η ανάγκη της επιτακτικής επίλυσης του αποχετευτικού ζητήματος θα πρέπει να έχει σαν γνώμονα:

1. Την προστασία του περιβάλλοντος
2. Την υγεία των κατοίκων
3. Την προηγμένη τεχνολογία των όποιων τεχνικών παρεμβάσεων
4. Την αναπτυξιακή διάσταση του έργου
5. Την οικονομική παράμετρο της κατασκευής
6. Τα άμεσα και έμμεσα οφέλη για τον Δήμο και την κοινωνία
7. Και να λαμβάνει βέβαια υπ’ όψη τα 16 σημεία της βασικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου ΣΠΑΤΩΝ – ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ της 14ης Φεβρουαρίου 2011 (αρ.απ. 13/2011)

• Η πολιτική μας βούληση για την λύση του αποχετευτικού, όπως σαφώς διατυπώνεται στο πρόγραμμα της Νέας Πόλης, με βάση το οποίο υπενθυμίζουμε ότι μας επέλεξαν οι δημότες ως Δημοτική Αρχή, ήταν μια λύση που θα προστατεύει το περιβάλλον και την υγεία των κατοίκων, των παραθεριστών και των επισκεπτών του Δήμου μας. Ήταν, με μια φράση, ένα μικρό και ευέλικτο ΚΕΛ για τις ανάγκες του Δήμου. Όταν αναλάβαμε την Δημοτική Αρχή η πολιτεία είχε δρομολογήσει και ήταν σχεδόν απόλυτα σίγουρη ότι θα επιβάλει ένα ΚΕΛ τεραστίων διαστάσεων για τις ανάγκες έντεκα Δήμων εντός των διοικητικών μας ορίων, που θα ήταν καταστροφικό. Με πολιτική σύνεση και υπευθυνότητα χαράξαμε την στρατηγική μας. Ποια ήταν αυτή; Όχι στην στείρα άρνηση, αλλά στην απαίτηση διερεύνησης εναλλακτικών λύσεων, με βάση αυτά που είχαμε διακηρύξει προεκλογικά, εμπλουτίζοντας τα με δεκαέξι επιπλέον σημεία, που αν δεν γίνονταν αποδεκτά στο σύνολο τους θα απορρίπταμε οποιαδήποτε πρόταση της πολιτείας. Ήταν μια στρατηγική που οδηγούσε με μαθηματική ακρίβεια στην ανατροπή του κεντρικού σχεδιασμού.
Τα εμπόδια που είχαμε να αντιμετωπίσουμε ήταν πολλές φορές ανυπέρβλητα. Τα πιο σημαντικά απ’ αυτά είχαν να κάνουν:
Με τα συμφέροντα εργολάβων και διαπλεκομένων που ήθελαν να επωφεληθούν από την κατασκευή ενός γιγάντιου ΚΕΛ, αδιαφορώντας για το περιβάλλον.
Με τις ισχυρές πιέσεις ότι τα χρονικά περιθώρια έχουν εξαντληθεί και δεν υπάρχει δυνατότητα εναλλακτικών λύσεων.
Με την κάθετη άρνηση τριών υπουργών: Της κυρίας Μπιρμπίλη, του κυρίου Παπακωνσταντίνου και του κυρίου Πάγκαλου και άλλων υπηρεσιακών παραγόντων που υπόσχοντο ανέξοδα «ανταποδοτικά οφέλη» στον Δήμο μας αρκεί να δεχόμασταν τον αρχικό σχεδιασμό για το μεγάλο ΚΕΛ. Δεν υποκύψαμε σε καμμία πίεση και προχωρήσαμε πάνω στην δική μας στρατηγική.

• Και φθάσαμε στις 23 Ιανουαρίου του 2012, στην ειδική συνεδρίαση του Δ.Σ. του Δήμου Σπάτων – Αρτέμιδος, όπου συζητήθηκε για άλλη μια φορά το αποχετευτικό πρόβλημα του Δήμου.
Μετά την ανταλλαγή απόψεων και την εκτεταμένη επιχειρηματολογία, που αναπτύχθηκε, το Δ.Σ. κατά πλειοψηφία αποφάσισε, μετά από πρόταση του Δημάρχου κ. Χρήστου Μάρκου, να αναβάλλει το θέμα προκειμένου να διερευνηθεί ξανά η δυνατότητα σύνδεσης του αποχετευτικού δικτύου του ενιαίου Δήμου με το Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων της Ψυτάλλειας.
Από την ημέρα της προαναφερόμενης συνεδρίασης μέχρι σήμερα εντατικοποιήθηκε ένας νέος κύκλος επαφών και συζητήσεων με την ΕΥΔΑΠ, το ΥΠΕΚΑ και άλλους φορείς, που εμπλέκονται στο εν λόγω ζήτημα.
Μακριά από λαϊκισμούς και ανεύθυνες προσεγγίσεις υπεύθυνα και καθαρά παρουσιάζουμε συμπερασματικά τα νέα δεδομένα.
1ο Η ΕΥΔΑΠ με έγγραφη απάντησή της απορρίπτει το σχέδιο σύνδεσης του αποχετευτικού δικτύου του Δήμου μας με την Ψυτάλλεια, επισφραγίζοντας μ’ αυτόν τον τρόπο την κατάληξη των συζητήσεων που είχαμε με τη Διοίκησή της.
2ο Το ΥΠΕΚΑ μέσω του ΕΠΕΡΑΑ αρνείται την χρηματοδότηση «νέων προτάσεων» που διαφοροποιούνται πλήρως απ’ τον κεντρικό σχεδιασμό.
3ο Η πλειοψηφία του Περιφερειακού Συμβουλίου Αττικής αντιτίθεται στην περαιτέρω περιβαλλοντική φόρτιση του Σαρωνικού.
4ο Οι Δήμοι, που γειτνιάζουν με την Ψυτάλλεια (ΠΕΡΑΜΑ, ΠΕΙΡΑΙΑΣ κ.λ.π.) αρνούνται και αντιτάσσονται στην πολιτική της εξαγωγής της λύσης ενός περιβαλλοντικού προβλήματος σ’ άλλη περιοχή.
Σύμφωνα με τα προαναφερόμενα και στην περίπτωση ακόμη, που αναιρούντο, οι αρνητικές τεχνικές και οικονομικές παράμετροι του έργου σύνδεσης του Δήμου μας με την Ψυτάλλεια θα συναντούσαμε μπροστά μας τα εμπόδια των έντονων αντιδράσεων των ΟΤΑ, των τοπικών βουλευτών, των φορέων και των πολιτών των περιοχών, που γειτνιάζουν με την Ψυτάλλεια. Κι αυτές οι αντιδράσεις έχουν έντονη πολιτική διάσταση, που αποτυπώθηκε ιδιαίτερα στις συζητήσεις, που είχαμε με Δημάρχους, Περιφερειακούς συμβούλους και βουλευτές διαφορετικών πολιτικών χώρων.
Συμπερασματικά λοιπόν η «λύση» σύνδεσής μας με την Ψυτάλλεια είναι σήμερα ανέφικτη και η εμμονή στην λύση αυτή ελλοχεύει τον κίνδυνο να οδηγηθούμε στην «επιβολή» της λύσης του γιγάντιου ΚΕΛ του κεντρικού σχεδιασμού.

• Η λύση του αποχετευτικού δεν προσφέρεται για αντιπαραθέσεις μικροκομματικές.
Δεν αποτελεί πεδίο επίδειξης «φιλολαϊκής πολιτικής».
Δεν συνάδει επ’ ουδενί με «πιστώσεις» και «χρεώσεις» πολιτικού ενδιαφέροντος.
Η λύση του αποχετευτικού είναι κορυφαία απαίτηση των δημοτών, είναι επιταγή προστασίας του περιβάλλοντος και πράξη ευθύνης για μας. Και για την συμπολίτευση και για την αντιπολίτευση.

• Συμπερασματικά και με βάση τις επαφές, τις συζητήσεις και τα δεδομένα, που εξετάσαμε, οφείλουμε υπεύθυνα και δραστικά να λάβουμε τις αποφάσεις που θα λύσουν το μείζον ζήτημα.
Οφείλουμε να αποφασίσουμε στηριγμένοι στις συγκεκριμένες παραδοχές, που προσδιορίζουν ότι :

Η «λύση» σύνδεσης του Δήμου Σπάτων – Αρτέμιδος με την Ψυτάλλεια είναι ανέφικτη.
Το έργο του Βιολογικού Καθαρισμού είναι αναγκαίο και απαραίτητο και η εκτέλεση του θα πρέπει να γίνει τώρα.

3. Προϋπόθεση για να προχωρήσει αυτό, είναι η άμεση χρηματοδότηση του έργου των εσωτερικών Δικτύων των Σπάτων και της Αρτέμιδος και η αξιοποίηση των υδάτων της απορροής του βιολογικού με ταυτόχρονη εκτέλεση αρδευτικών δικτύων
4. Αν τα έργα δεν ενταχθούν τώρα στο ΕΣΠΑ για χρηματοδότηση είναι αμφίβολη η κατασκευή τους στο μέλλον
5. Οι αρχικοί σχεδιασμοί της Κεντρικής Διοίκησης που σηματοδοτούσαν το μέγεθος του Βιολογικού Κέντρου Επεξεργασίας είναι εντελώς έξω απ’ την σημερινή πραγματικότητα και πολύ περισσότερο μακριά απ τις εκτιμήσεις που με χρονικό ορίζοντα το 2025 θα εξυπηρετεί το συγκεκριμένο μέγεθος πληθυσμού. Άρα δεν συζητάει κανείς σοβαρά σήμερα για ένα έργο «Φαραωνικού Τύπου», πλην όσων αποσκοπούν “αλλού”
6. Αποδεδειγμένα επιστημονικά με όρους οικονομικού και περιβαλλοντικού οφέλους, φυσικός αποδέκτης δεν μπορεί να είναι η θάλασσα. Είναι τα βουνά, τα δάση, οι καλλιέργειες, η αστική κατανάλωση, ο εμπλουτισμός του υδροφόρου ορίζοντα.
7. Οι προηγμένες τεχνολογικές μέθοδοι, που χρησιμοποιούνται σε χώρες του εξωτερικού, δεν μεταφέρουν την λυματολάσπη. Την μετατρέπουν σε ενέργεια με σημαντικά οικονομικά οφέλη σ’ αυτούς, που διαχειρίζονται την όλη διαδικασία.
8. Το κόστος κατασκευής και η δέσμευση αναλόγων κονδυλίων θα πρέπει να λάβει υπόψη της πρώτα απ’ όλα το περιβάλλον και ταυτόχρονα την σημερινή οικονομική συγκυρία.
9. Η χωροθέτηση ενός μικρού βιολογικού κέντρου επεξεργασίας, που θα πληροί τους όρους και τις προϋποθέσεις των 16 σημείων της βασικής απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Σπάτων – Αρτέμιδος, δεν αποτελεί ουσιαστικό παράγοντα επιφυλάξεων.

Κατόπιν των προαναφερομένων εισηγητικών αναφορών, ένα και πλέον χρόνο μετά, προτείνεται η επικαιροποίηση της υπ’αριθμ.13/2011 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Σπάτων – Αρτέμιδος, με ένα επιπρόσθετο πλαίσιο συγκεκριμένων προσεγγίσεων που προσδιορίζουν:

α) Μέγεθος εξυπηρέτησης Βιολογικού κέντρου:

Δυνατότητα εξυπηρέτησης πληθυσμιακού φορτίου 120.000 ανθρώπων, μέγεθος που καλύπτει τις πόλεις των Σπάτων και της Αρτέμιδος σε χρονικό ορίζοντα διαρκείας.

β) Αρχιτεκτονική εγκαταστάσεων : εξ ολοκλήρου κλειστού τύπου

γ) Μορφή επεξεργασίας λυμάτων:

Τριτοβάθμια με αποστείρωση χωρίς λυματολάσπη και διαδικασία παραγωγής ενέργειας με αεροποίηση

δ) Παροχέτευση επεξεργασμένων υδατων:

ΌΧΙ αγωγός στην θάλασσα. Τεχνητή λίμνη και δίκτυο δασοπυρόσβεσης, αρδευτικό δίκτυο, αστική χρήση

ε) Κόστος κατασκευής: στο 1/3 του αρχικού προϋπολογισθέντος
μεγάλου ΚΕΛ

στ) Χωροθέτηση: Πλατύ χωράφι της Διοικητικής περιφέρειας του
Δήμου Σπάτων- Αρτέμιδος

Σύμφωνα με το προαναφερόμενο σκεπτικό των εισηγήσεων και πριν το Δ.Σ. λάβει οριστική απόφαση για το μέγεθος, την τεχνολογία την μορφή και την συμμετοχή στην εποπτεία και διαχείριση του Βιολογικού Κέντρου Επεξεργασίας προτείνεται η περαιτέρω διερεύνηση του θέματος στην κατεύθυνση της εκπόνησης προμελετών, για την εις βάθος ενημέρωση του Δημοτικού Συμβουλίου πριν αυτό αποφασίσει οριστικά.

Η εκπόνηση των προαναφερομένων προμελετών θα γίνει χωρίς ΚΑΜΜΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ και θα αφορά:

Α) Την εκπόνηση προμελέτης συστήματος Βιολογικού καθαρισμού τεχνολογίας της M2R δυναμικότητας τροφοδοσίας έως 120,000 κατοίκων ή 30,000 μ3 αστικών λυμάτων.

Β) την εκπόνηση προμελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το προαναφερόμενο σύστημα βιολογικού καθαρισμού.

Γ) Την εκπόνηση προμελέτης συστήματος αεριοποίησης για την αποδοχή του παραπάνω όγκου λυμάτων όπως επίσης και όγκου στερεών αποβλήτων (κυρίως κλαδιών) έως 25 τόνους ημερησίως μαζί με το απαραίτητο σύστημα ηλεκτρογεννήτριας με σκοπό την διασύνδεση στο δίκτυο της ΔΕΗ.

Δ) Την εκπόνηση προμελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων του συστήματος αεριοποίησης.

Ε) Την εκπόνηση προμελέτης διαμόρφωσης του περιβάλλοντος το ΚΕΝΤΡΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ Χώρου, στον οποίο τοποθετείται η τεχνητή λίμνη ως αποδέκτης των επεξεργασμένων υδάτων, χώρος πρασίνου, αθλοπαιδιών και άλλοι χώροι κοινόχρηστοι.

Η εκπόνηση των προαναφερομένων μελετών θα γίνει από την έχουσα την σχετική τεχνογνωσία εταιρεία Μ2 RENEWABLES, επαναλαμβάνουμε, χωρίς καμία ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ του Δήμου Σπάτων – Αρτέμιδος, και θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το δυνατόν συντομότερα.

Το Δημοτικό Συμβούλιο θα πρέπει:

Να επικαιροποιήσει την υπ’αριθμ.13/2011 απόφαση του, προσθέτοντας στο πλαίσιο των γενικότερων θέσεων του τα σημεία α), β), γ). δ), ε), και στ) του παρόντος εισηγητικού και να αναθέσει χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση του Δήμου, στην εταιρεία Μ2 RENEWABLES την εκπόνηση των πέντε προμελετών:

Α) Την εκπόνηση προμελέτης συστήματος Βιολογικού καθαρισμού τεχνολογίας της M2R δυναμικότητας τροφοδοσίας έως 120.000 κατοίκων ή 30.000 μ3 αστικών λυμάτων.

Β) την εκπόνηση προμελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το προαναφερόμενο σύστημα βιολογικού καθαρισμού.

Γ) Την εκπόνηση προμελέτης συστήματος αεριοποίησης για την αποδοχή του παραπάνω όγκου λυμάτων όπως επίσης και όγκου στερεών αποβλήτων (κυρίως κλαδιών) έως 25 τόνους ημερησίως μαζί με το απαραίτητο σύστημα ηλεκτρογεννήτριας με σκοπό την διασύνδεση στο δίκτυο της ΔΕΗ.

Δ) Την εκπόνηση προμελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων του συστήματος αεριοποίησης.

Ε) Την εκπόνηση προμελέτης διαμόρφωσης του περιβάλλοντος το ΚΕΝΤΡΟ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ Xώρου, στον οποίο τοποθετείται η τεχνητή λίμνη ως αποδέκτης των επεξεργασμένων υδάτων, χώρος πρασίνου, αθλοπαιδιών και άλλοι χώροι κοινόχρηστοι.

Ο Αντιδήμαρχος

Χρήστος Γ. Μάρκου